اولین موزه بنزین خانه ایران در آبادان

جاذبه های گردشگری منطقه آزاد اروند را بشناسیم

به استناد برخی سوابق اولین ساختمان پمپ بنزین ایران توسط شرکت نفت (BP ) در سال ۱۳۰۶شمسی (برابر با ۱۹۲۷) در شهر آبادان احداث شده است.

این مکان در ابتدا جهت توزیع و فروش فرآورده های نفتی و نفت سفید که در مخازن پرچی نگهداری می شد و با استفاده از تلمبه های دستی و به ظروف پیمانه ای منتقل و سپس بر اساس نیاز هر مصرف کننده، سوخت به وی تحویل داده می شد و مورد استفاده قرار می گرفت؛ همچنین حلب های پرشده از مواد نفتی در آن به فروش می رسید. اما با گذشت زمان و با ورود اتوموبیل به شهر این جایگاه به پمپ بنزین تبدیل شد.

این موزه به عنوان نخستین موزه از طرح موزه های نفت با تلاش شرکت ملی نفت و با بازسازی ساختمان قدیمی اولین بنزین خانه به مساحت ۱۸۵۶ متر مربعی که شامل یک ساختمان اصلی و دو ساختمان جانبی است در مرکز شهر و روبروی شهرداری مرکزی آبادان احداث و در سال ۱۳۵۹ افتتاح گردید.

این مکان نمایش دهنده سیر تغییرات و کاربرد سوخت در زندگی مردم پس از اکتشاف نفت از حدود یکصد سال گذشته تا کنون می باشد و محل جمع آوری اسناد و اشیاء تاریخی در حوزه پالایش و پخش سوخت است که هم اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری شهر آبادان بعنوان اولین شهر صنعتی ایران درآمده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا