موزه آبادان

جاذبه های گردشگری منطقه آزاد اروند را بشناسیم

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند،موزه آبادان دومین موزه­ ایران است که در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره­ی ما قبل تاریخ، تاریخ و آثاری ‌از دوره‌های متاخر تا دوره­ی قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنری و سنتی افتتاح شد. این موزه در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان و با وسعت تقریبی ۱۸۰۰ مترمربع توسط «علی هانیبال» و با همکاری شرکت نفت آبادان تاسیس گردید و در سال ۱۳۴۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ساختمان موزه که با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفته، دارای گنبدی مخروطی  متشکل از ۸ ستون اصلی است که این ستون‌ها در رأس به هم متصل شده‌اند و دارای ۲۲/۵ متر ارتفاع است که متاثر از گنبد مقبره« دانیال نبی» شوش است. بنای موزه دارای یک طبقه‌است که در آغاز دارای چهار تالار برای نمایش مجموعه آثار باستانشناسی، مردم شناسی و هنرهای ملی بود که پس از تعمیرات و مرمت به یک تالار اصلی و دو تالار جنبی تبدیل شد و در تالار اصلی آثار دائمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش (هزاره­ی اول قبل از میلاد) و آثار دوره­ صفوی و قاجاری‌ به نمایش گذاشته می­شود.

در ابتدای جنگ ایران و عراق، تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار این موزه، تمام مجموعه‌ها جمع‌آوری‏ و به جای امن منتقل گردد. بعد از پایان جنگ، موزه آبادان مدت‌ها به عنوان مرمت و بازسازی بسته بود که در نهایت، پس از ۱۵ سال تعطیلی، در سال ۱۳۸۲ و در سالروز شکست حصر آبادان مجددا بازگشایی شد.

این بنای تاریخی در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۳ به شماره­ی ۳۱۱۰۵ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

آدرس موزه : بوارده شمالی، ضلع جنوب غربی دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان، تقاطع بلوار معلم و خیابان ۱۵ احمدآباد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا