تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در منطقه آزاد اروند

دبیرکل پدافند غیرعامل منطقه آزاد اروند از تشکیل قرارگاه پدافند زیستی؛ با هدف پیشگیری از شیوع بیماری های منتقله از «پشه آئدس» در منطقه، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، پژمان فرجی در اولین جلسه قرارگاه پدافند زیستی که با حضور نهادها و ارگان های ذیربط برگزار شد؛ اظهار داشت: با توجه به مشاهده مواردی از بیماری تب دنگی و صید پشه آئدس در برخی از استان های کشور، پدافند غیرعامل منطقه آزاد اروند در راستای رسیدگی به این امر مهم، پیشگیری از شیوع و بروز بیماری، اقدام به تشکیل قرارگاه پدافند زیستی نمود.

در این جلسه پس از نمایش کلیپ آموزشی با موضوع پشه آئدس، فرجی رئیس قرارگاه پدافند زیستی هدف از تشکیل این قرارگاه را سازماندهی و بسیج ظرفیت های منطقه برای مدیریت و کاهش خطر ناشی از ناقل مهاجم زیستی پشه آئدس و مقابله با آن و واپایش پیامدهای بهداشتی و پیشگیری از بیماری های منتقله از آن عنوان کرد و گفت: از همه نهادها و ارگان های ذیربط درخواست داریم با دانشگاه علوم پزشکی آبادان به عنوان رئیس کمیته پدافند زیستی و پرچم دار مبارزه با این تهدید زیستی همکاری و تعامل سازنده داشته باشند.

در بخش دیگری از این جلسه؛ دکتر مهرداد زیتونی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز پیرامون اهمیت بیماری‌های منتقله توسط پشه آئدس، نظام مراقبت و برنامه کنترل این بیماری‌ها در منطقه توضیحات مبسوطی ارائه کرد و گزارش اقدامات پیشگیرانه در مراحل آمادگی و پاسخ به طغیان احتمالی بیماری‌های منتقله از پشه آئدس توسط کارگروه‌های تخصصی را ارائه داد.

پشه «آئدس» یکی از پشه‌های رایج در مناطق استوایی جهان است. این پشه به عنوان یک ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده شناخته می شود. یکی از بیماری‌های مهمی که در اثر این پشه منتقل می‌شود، تب دنگی( Dengue Fever) است؛ تب دنگی بیماری ویروسی است که بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دیده می‌شود.پشه آئدس به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مثل سرعت گسترش و تکثیر سریع، مقاومت به حشره‌کش‌ها و توانایی سازگاری با محیط ‌های شهری و روستایی، به یک تهدید جدی در حوزه بهداشت عمومی تبدیل شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا