تحقق خارج از پیش‌بینی بودجه سازمان منطقه آزاد اروند / تعریف پروژه‌های بزرگ عمرانی برای شهرهای آبادان و خرمشهر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از تحقق خارج از پیش‌بینی بودجه سازمان منطقه آزاد اروند در سال 1401 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، نخستین شورای اداری منطقه آزاد اروند پس از اعمال ماده ۶۵ احکام دائمی مبنی بر حاکمیت یکپارچه در این منطقه، در محل این سازمان و در حضور مدیران دستگاه های شهرستان های آبادان و خرمشهر برگزارشد.

در ابتدای این نشست، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکهاین نخستین نشست شورای اداری منطقه در حضور مدیران شهرهای آبادان و خرمشهر است، اظهار کرد: این سازمان از اواخر سال ۹۹ دچار مشکلاتی در حیطه مدیریتی شده بود که پس از موج بازداشت مدیران، هیأت مدیره سازمان از کار منفصل شد، از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ با صدور حکم سرپرستی برای این سازمان و با توجه به اینکه به قانون سرپرست حق انجام ساز و کار مالی نداشت، نهاد حاکمیتی در شهرهای آبادان و خرمشهر امور روزمرگی را پیش گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای سازمان دردوران حضور سرپرست در حساب سازمان مانده بود تا با استقرار هیأت مدیره جدید این هزینه ها تعیین تکلیف شود، افزود: تیم مدیریت جدید کارهای بسیاری بر زمین مانده و باید به سرانجام می‌رسید و مطالبات، وصولی و بدهی‌های از پیش مانده باید پیگیری می‌شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه مناطق آزاد از بودجه عمومی انتفاعی ندارند، تصریح کرد: در آن مقطع چون بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت قبل تصویب شده بود، پیش بینی بودجه ۴۴۰ ملیارد بود که با توجه به اصلاحیه که پیش از استقرار دولت جدید اعمال شده بود، درآمدهای سازمان به ۲۸۰ میلیارد تومان تقلیل یافته بود و طبیعتاً هزینه ها نیز باید از همین محل تأمین و پرداخت می‌شد.

اسکندری با اشاره به بودجه فعالیت‌های فرهنگی را مدیریت پیشین این سازمان که ۱۹ میلیارد تومان عنوان شد که باید ۱۰ میلیارد از آن به تیم فوتبال صنعت نفت آبادان تخصیص می‌یافت، گفت: در منطقه‌ای که دولت انقلابی مستقر شده بود و انتظار می‌رفت این دولت به امر فرهنگی توجه خاصی پیدا می‌کرد، باید امور فرهنگی این سازمان را با ۸ میلیارد ۹۰۰ میلیون تومان در یک سال پیش می‌برد.

وی ادامه داد: در بودجه منابع انتهای سال ۹۹، بودجه ای کهع برای منطقه تصویب شده بود، بالغ بر ۸۷۰ میلیارد بود که در اصلاحیه آن ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و در تخصیص به ۲۶۰ میلیارد تقلیل یافت، گفت: طبق قانون این مبلغ باید از این محل به امور عمرانی رسیدگی می شد، اما فقط بدهی‌های این منطقه خیلی بیشتر از این مبلغ بود، بنابراین اعلام کردیم که هر کس طلبی از این سازمان دارد، بر اساس مستنداتی که در اختیار دارد طلب وی پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به سختی کار در ابتدای روی کار آمدن تیم مدیریت جدید با توجه به انتظاراتی که از این سازمان و مدیریت جدید آن می‌رفت، گفت: مردم و مسئولان انتظار داشتند عقب ماندگی کار توسعه در سال‌های گذشته جبران شود.

اسکندری با اشاره به بودجه سال ۱۴۰ که در تیم مدیریتی جدید، بسته شده است، یادآور شد: ما باید به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ثابت می‌کردیم که ما می‌توانیم بیش از بودجه‌ای که در سال‌های گذشته مصوب شده بود، محقق سازیم، بر همین اساس، در هزینه ها پیش بینی ۴۴۷ میلیارد تومان کرده بودیم که در اصلاحیه آن به ۴۸۷ میلیارد رسید چرا که در هفت ماه گذشته بیش از ۵۰% درآمدهای پیش بینی شده ما، محقق شده است و در حال حاضر، مشکلی در بخش هزینه ها نداریم.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که در برای سال جاری مصوب شده بود، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان شد و در اصلاحیه بعدی این مبلغ به یک هزار و ۲۸۰ میلیارد افزایش خواهد یافت که در عملکرد هفت ماهه گذشته سال جاری، ۵۷۵ میلیارد تومان تحقق پیدا کرده است و این اصلاحیه تنظیم شده و به دبیرخانه نیز ارسال خواهد شد و این مبلغ به پروژه های عمرانی که در این منطقه صورت خواهد گرفت، افزوده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به پروژه‌هایی که این سازمان برای شهرهای آبادان و خرمشهر تعریف کرده است، تصریح کرد: در بخش فرهنگی ۱۹ میلیارد سال ۱۴۰۰ به ۲۱۰ میلیارد در سال ۱۴۰۱ تبدیل شده است که برای امور تبلیغی و ترویجی لحاظ خواهد شد، در امور عمرانی نیز، کارهای بزرگی انجام خواهد گرفت که ظرف هفته‌های آینده برخی از این پروژه ها به مرحله مناقصه می‌رسد و برخی دیگر نیز کار اجرایی آن آغاز خواه شد که از از جمله می‌توان به پروژه احداث بزرگراه ۱۲ الی ۱۵ کیلومتری خلیج فارس اشاره کرد که پالایشگاه آبادان آغاز و به شهر خرمشهر ختم خواهد شد، احداث یک پل ۶ بانده روی رودخانه کارون در خرمشهر برنامه ریزی شده و مطالعات احداث یک بزرگراه دسترسی و گردشگری در کنار بهمنشیر است که آبادان و خرمشهر را از طریق روستاهای حاشیه بهمنشیر به یکدیگر وصل خواهد کرد. همچنین در کنار آن بهسازی و نوسازی برخی نقاط حاشیه‌ای آبادان و خرمشهر است که برنامه‌ریزی برای انجام آن در حال اجراست.

اسکندری بیان کرد: در دولت قبل بودجه ای را که از قِبَل درآمد عاید سازمان می‌شد، چیزی حدود ۵۰۰ میلیارد بود که در دولت جدید و مدیریت جدید این سازمان، این بودجه به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد افزایش یافته است که خارج از بودجه عمومی کشور تأمین شده است و باید تا پایان سال در منطقه هزینه شود.

وی یادآور شد: امیدواریم با توجه به نیروی جوانی که به این سازمان تزریق شده است، سال ۱۴۰۲ نسبت به سال جاری، سال بسیار پر بار تری برای این سازمان خواهد بود چرا که در سال ۱۴۰۱، عمده گرفتاری‌های این نهاد، مربوط به مشکلاتی بود که از قبل در این سازمان باقی مانده بود.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا