حتی یک متر زمین در منطقه آزاد اروند با پیمانکاران تهاتر نشده است/ افق روشنی در انتظار آبادان و خرمشهر است

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بر خلاف شایعات، تا به امروز حتی یک متر زمین در منطقه آزاد اروند در قابل انجام پروژه با هیچ پیمانکاری تهاتر نشده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، فالح صفایی، معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند، ظهر امروز با حضور در برنامه تلویزیونی بازتاب از سیمای مرکز آبادان، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، پیرامون موضوع بررسی دستاوردها و افق توسعه عمرانی شهرهای آبادان و خرمشهر، اظهار داشت: ابعاد عمران در سطح منطقه آزاد اروند از ابتدای تشکیل این سازمان تا سال ۹۲، یک کوریدور در این دو شهر وجود داشت و از سال ۹۲، افق توسعه این منطقه، تغییر یافت و عمده این دو شهر در ذیل محدوده منطقه آزاد اروند قرار گرفت.
وی با بیان اینکه زیرساخت و آبادانی منطقه، نیازمند یک سری پیش نیازها همچون درآمدی و مالی است، گفت: از سال‌های گذشته تا به امروز، در این تکاپو هستیم که شهرهای آبادان و خرمشهر را به وضعیت مطلوبی برسانیم، اما زیرساخت‌های که در دوران جنگ هشت ساله از بین رفت، آسیب فراوانی به منطقه وارد آورده که احیای آن پس از گذشت ۳۰ سال همچنان ادامه دارد و ترمیم آن تداوم یافته است.

صفایی با اذعان بر اینکه متأسفانه در دوره بازسازی، افقی برای بهره برداری از زیرساخت های آسیب دیده دو شهر ترسیم نشده و در آن زمان تنها به دنبال رفع تکلیف از اقدمات صورت گرفته بودند، تصریح کرد: اگر این موارد بخواهد به نقطه مطلوبی برسد، نیازمند تأمین مالی بزرگی است که با توجه به حضور ریاست محترم جمهور در منطقه در ابتدای سال جاری، امید بسیاری داریم که در راستای توسعه شهرهای آبادان و خرمشهر، اتفاقات خوبی رخ دهد.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به منابع درآمدی این سازمان، یادآور شد: درآمدهای سازمان منطقه آزاد اروند خودگردان است و هر آنچه که به‌عنوان درآمد کسب می‌شود، بابت هزینه‌ها در طول سال صرف خواهد شد، این سازمان هیچ منابعی از بودجه ملی ندارد و درآمدهای این نهاد حاکمیتی تماماً از عواید داخلی تأمین می‌شود. به همین خاطر درآمدهایی که از محل عوارض و عواید سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در منطقه نصیب سازمان منطقه آزاد اروند می‌شود، بودجه مصوب این سازمان برای سال جاری و سال‌های آینده خواهد بود و به تبع آن با مشخص شدن تراز مالی، صرف امورات گوناگون در حیطه‌های مختلف منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که نهادهای اجرایی و خدمت‌رسان، انتظار دارند سازمان منطقه آزاد اروند تمامی هزینه‌ها را بر عهده گیرد؛ بیان کرد: قطعاً چنین دیدگاهی موضوعیت ندارد، بلکه اصل موضوع بر این است که تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان، کما فی‌السابق اعتبارات خود را از بودجه‌های ملی تأمین کنند، نه دولت و نه مجلس، چنین الزامی را متوجه مناطق آزاد نساخته که از بودجه‌های جاری، به نهادهای اجرایی و خدماتی شهرهای آبادان و خرمشهر، تزریق شود. مقارن با این موضوع دستگاه‌ها نباید در خصوص وظایف ذاتی خود اهمالی صورت دهند و در صورت ترک فعل، سازمان منطقه آزاد اروند نقش نظارتی خود را ایفا خواهد کرد.

صفایی ادامه داد: هزینه‌های سازمان منطقه آزاد اروند در قبال درآمدهای آن رقم قابل توجهی است، بر اساس موازنه مالی این سازمان، پس از حصول در آمدها، هزینه‌ها صدور خواهد یافت و این تراز مالی باید در انتهای سال با همدیگر متوازن باشد و اگر درآمدهای ما کمتر از حد پیش‌بینی شده باشد، برای ما مشکلاتی به وجود خواهد آمد و اگر بیشتر بود، انتظارات مردم در این بین برآورده نشده است، بنابراین باید بین درآمدها و هزینه‌ها توازن ایجاد شود.
معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص تمهید راه‌های متفاوت برای کسب درآمد بیستر توسط این سازمان، اظهار کرد: درآمد بیشتر در صورتی افزایش خواهد یافت که راه‌های درآمدزایی سوای از انحاء و اشکال موجود ایجاد شود، یکی از این راه‌های درآمدزا، مبحث واردات خودرو است که پایه و اساس آن از منطقه آزاد اروند رقم خورد اما بهره آن در مناطق دیگر برده شد و پس از آن مجدداً مناطق آزاد به واردات خودورهای دوگانه سوز محدود شدند. لذا یکسری پیشنهادات را ما ارایه می‌کنیم اما به سود افراد دیگری تمام خواهد شد، اگر این امتیازات به این منطقه داده شود، می‌توان به درآمدهای پایدارتری دست یافت. ما انتظار داریم که منطقه آزاد اروند از سایر مناطق آزاد کشور متمایز بوده و شاخص‌های بیشتری به مردم دو شهر آبادان و خرمشهر که دچار آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی فراوانی بوده‌اند، تعلق گیرد.

وی به سلسله اظهار نظرهایی که در راستای اجرایی نشدن طرح جامع شهرها توسط شهرداری‌ها برجسته شده، اشاره کرد که در آن از عدم حمایت‌های مالی سازمان منطقه آزاد اروند روایت شده است و گفت: اینکه شهرداری‌ها از عدم حمایت سازمان منطقه آزاد اروند و عملی نشدن طرح‌ها سخن بگویند؛ مستند و صحیح نیست، ما هیچکدام از درآمدهای شهرداری‌ها را از ایشان نگرفته‌ایم و این درآمدها در اختیار آنهاست، بسیاری از پروژه‌های زیرساختی و شهری در سال‌های گذشته ایجاد شد، احداث و ایجاد پارک‌ها و آسفالت خیابان‌ها در حیطه وظایف ما نبود اما بنا بر کمک به سیستم خدمات شهری از سوی سازمان منطقه آزاد اروند صورت پذیرفت، اما دیده نشد و پس از تحویل آن، توسط شهرداری‌ها نگهداری نشد و غالباً از بین رفت.

صفایی افزود: بر همین اساس، سازمان منطقه آزاد اروند این حق را برای خود محفوظ می‌داند که این مسائل را دنبال کرده و با خاطیان و قاصران هدر رفت این منابع و زیرساخت‌ها برخورد جدی داشته باشد و ایشان را با عنوان ترک فعل به محاکم قضایی معرفی کند، این سازمان پیرامون این مسائل با هیچکس مماشات نخواهد داشت.
معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با تأکید بر ضعف مدیریت و عدم نظارت از سوی نهادی متولی در قبال اقدامات عمرانی صورت گرفته در شهرهای آبادان و خرمشهر، بیان کرد: خدمات سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه فضای سبز و ایجاد زیرساخت‌ها مشهود است، این فضاها ایجاد و تحویل داده شده است اما توسط شهرداری‌ها حفظ و نگهداری مناسبی صورت نگرفته است.

وی به منابع مالی این معاونت اشاره کرد و گفت: درآمدهای معاونت فنی و امور زیربنایی از چند فیلد تشکیل می‌شود که بخشی از آن مربوط به عوارض است و بخش دیگری از آن می تواند از عوارض فروش ملک باشد، اما بخش دیگری از اموری که در این حیطه صورت می‌پذیرد، می‌توان به وسیله تهاتر زمین در ازای خدمت عمرانی صورت گیرد که متأسفانه در این بین، این گمان برده می‌شود که ما بخش زیادی از زمین‌های منطقه را در تهاتر با پیمانکار واگذار کرده‌ایم که چنین موضوعی صحت ندارد و تا به امروز حتی یک متر زمین در این حیطه به هیچ پیمانکاری واگذار نشده است.

صفایی بودجه معاونت فنی و زیربنایی را بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در سال سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و اظهار داشت: شرط استفاده از این بودجه تحقق منابع است. این حجم از بودجه تنها بر اساس درآمدها و هزینه‌های سال است و تحقق آن نیاز به درآمد سازمان منطقه آزاد اروند دارد. درآمدها شناور است و امکان اینکه به طور شفاف به اعداد و ارقام دست پیدا کنیم، دست نیافتنی است رچا که در طول سال با امتیازاتی که دولت در اختیار مناطق گذاشته و یا از مناطق می گیرد، ارقام بالا و پایین خواهد شد، به عنوان مثال خودروهای مناطق آزاد بود که می‌شد درآمد خوبی عاید منطقه شود که با طرح جدید، این امکان رسماً ملغی شد.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص اقدامات عمرانی در دست اجرا و یا اجرا شده، خاطرنشان کرد: با استقرار هیأت مدیره و مدیرعامل جدید، آن رکودی که در برخی پروژه‌ها به دلیل فقدان ثبات مدیریتی ایجاد شده بود، از حالت سکون خارج شد و فعالیت خود را آغاز کرد، در حال حاضر بالغ بر ۴۸ معبر اصلی در محدوده کوی امیرآباد آبادان آسفالت شده است و در محدوده این شهرستان کار زیرسازی و آسفالت ۶۰ معبر با طول ۱۲ کیلومتر توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در دست انجام است. در خرمشهر نیز کوی کارمندان مشمول این پروژه‌ها شده و پس از انجام اقدامات زیرساختی، به‌زودی شاهد آسفالت معابر این منطقه خواهیم بود، کوی دٌربند خرمشهر نیز عملیات گسترده بهسازی معابر در حال انجام است، منطقه صددستگاه نیز این امر در حال انجام است. در کل در حیطه عمران، افق بسیار روشنی در انتظار شهرهای آبادان و خرمشهر خواهد بود.

وی در پایان به درآمدهای این سازمان از محل عوارض پالایشگاه آبادان و احداث طرح تثبیت ظرفیت این کارخانه عطیم نفتی، اشاره کرد و گفت: از محل عوارضی که در طرح نوسازی فاز ۲ پالایشگاه آبادان عاید این سازمان شده است، بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان به صورت علی الحساب در اختیار سازمان منطقه آزاد اروند قرارداده شده که البته، عدد واقعی این عوارض بسیار بیش از این رقم است که با پیگیری‌های صورت گرفته و بر اساس مفاد تفاهم‌نامه ای که با شهرداری‌ها منعقد شده، قرار است در صورت تحقق این رقم، یک سوم این درآمد در اختیار سازمان قرار گیرد و دو سوم آن نیز، در حیطه عمران شهری هزینه شود.
انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا