سیاست همیاری جایگزین تصدی گری در گردشگری اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، گفت:این سازمان در بخش گردشگری به‌جای تصدی‌گری؛ به پیگیری سیاست همیاری و تسهیل گری باور دارد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند؛ علی زارعی در اولین کنگره بین المللی توسعه و توانمندسازی اقتصاد گردشگری که در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد؛ اظهار داشت: رسانه، تبلیغات، حمل‌ونقل، زیرساخت‌های گردشگری، مدیریت و حکمرانی، امنیت، آموزش، ارتباطات مالی و… از مهم‌ترین عوامل موثر بر صنعت گردشگری هستند که در منطقه آزاد اروند به‌قدر توان کوشیده‌ایم اجرای برخی از این موارد را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد اروند در بخش گردشگری به‌جای تصدی‌گری به پیگیری سیاست همیاری و تسهیل گری باورمند است؛ خاطرنشان کرد: به‌عنوان کارگزار بنا داریم با چانه‌زنی و تنظیم‌گری، شرایط را برای بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران، کنشگران و علاقه‌مندان گردشگری فراهم آوریم.

زارعی اذعان داشت: پس از سال‌ها عدم تمایل در سرمایه‌گذاری هتلینگ، با رایزنی های انجام شده به زودی شاهد سرمایه گذاری در بخش ساخت هتل خواهیم بود .
وی اظهار داشت: به مراحل فرجامین راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت خارجه در منطقه آزاد اروند رسیده‌ایم؛ مزیتی که در جذب گردشگر بدون ویزا از کشورهای حوزه خلیج‌فارس نقش بسزایی خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ضمن اشاره به اینکه بر اساس گزارش انجمن جهانی مسافرت و گردشگری کیفیت زیرساخت‌های هوایی، جاده‌ای، راه‌آهنی و دریایی ایران در بین کشورهای جهان به ترتیب در رتبه ۱۲۹، ۶۸، ۴۵ و ۸۰ قرار دارد، گفت: سازمان منطقه آزاد اروند با درک این ضرورت، سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در بهبود کیفیت مسیرهای مواصلاتی و پایانه‌های حمل‌ونقل؛ به‌ویژه فرودگاه بین‌المللی آبادان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بر پایه تحلیل موقعیت جغرافیایی و بررسی شبکه حمل‌ونقل ترکیبی؛ می‌توان از منطقه آزاد اروند به‌عنوان یکی از مطلوب‌ترین کریدورهای گردشگری نام برد. چه آنکه دسترسی ارزان و آسان شاید مهم‌ترین جاذبه برای انتخاب منطقه آزاد اروند به‌عنوان مقصد سفر و اقامت گردشگران در نظر گرفته شود.

زارعی با بیان اینکه در دوره‌ی کوتاه مدیریت جدید گردشگری منطقه آزاد اروند گام‌هایی مهم، اساسی و بنیادین در توسعه اقتصاد و صنعت گردشگری برداشته‌ شده است، یادآور شد: تدوین سند راهبردی گردشگری سلامت ، میزبانی نمایشگاه ملی گردشگری ، سپردن صدور پروانه گردشگری سلامت به اروند ، آسان‌سازی صدور مجوز کسب‌وکارهای گردشگری، گردآوری و چاپ کتاب جامع گردشگری ، استانداردسازی مکان‌های گردشگری به‌عنوان یکی از محوری‌ترین مباحث این صنعت تنها بخشی از اقدامات انجام گرفته توسط مدیریت توسعه گردشگری و میراث فرهنگی این سازمان است.

وی افزود: انعقاد تفاهم‌نامه با دفتر گردشگری وزارت میراث فرهنگی برای برگزیدن اروند به مقصد تورهای گردشگران خارجی، مذاکره با کارگزاران گردشگری دیگر کشورها برای جابجایی گردشگر، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه گردشگری میان چهار منطقه آزاد جنوب کشور، واگذاری مجوز واردات کالا بدون عوارض گمرکی به هتل‌های منطقه آزاد اروند ،عضویت دائم اروند در کمیته جذب گردشگران خارجی نیز از دیگر دستاوردهای این مدیریت است.

زارعی با اشاره به اینکه در آینده نیز رویدادهایی متمرکز بر گردشگری خانواده‌محور خواهیم داشت، گفت: با توجه به تحولات اجتماعی یک دهه اخیر؛ باید اعتراف و اذعان کرد جوامع هدف به پروموشن بلاگرها، اینفلوئنسرها و شخصیت‌های مشهور هنری و ورزشی بیش از خبرها و گزارش‌های رسمی مدیران توجه دارند. در واقع چهره‌های محبوب، می‌توانند سفیران گردشگری ما باشند. این نیز در شمار سیاست‌هایی موردنظر مدیریت گردشگری منطقه آزاد اروند است که همه‌ی این‌ها را در قالب ایده‌ای متفاوت طرح‌ریزی و پیگیری کرده‌ایم که اروند «برند نوین گردشگری» مناطق آزاد و حتی ایران شود.

وی ضمن تأکید براینکه مناطق آزاد بهترین شرایط قانونی و جغرافیایی را برای جذب گردشگر و شبکه‌سازی دارند، اذعان داشت: آمارها نشان می‌دهند در سال گذشته دو میلیون و ۸۹۳ هزار گردشگر خارجی از این مناطق بازدید کردند که رکورد شگفت‌انگیزی به شمار می‌رود. باور داریم صنعت گردشگری در شهرهای آبادان و خرمشهر همان اندازه و حتی بیش از اقتصاد بازرگانی، صنعتی و کشاورزی می‌تواند برخوردار از مزیت و بازدهی برای این منطقه باشد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان با اشاره به فرصت اشغال‌آفرینی مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد گردشگری که با هیچ نمونه دیگر قابل قیاس نیست، تصریح کرد: وقتی در دورافتاده‌ترین نقاط و با کم ترین جمعیت میزبان، قادر به ایجاد جاذبه گردشگری هستیم و از آن امکان خلق ثروت و ارزآوری داریم؛ چرا اصرار بر آزمودن و پیمودن راه‌های دیگر داریم. با رویدادسازی و خلق موقعیت؛ چه آسان می‌توانیم از رهگذار تردد گردشگران خارجی و داخلی؛ ثروت و اشغال بیافرینیم. چنین موقعیتی در حوزه صنایع، کشاورزی و دیگر زمینه چگونه ممکن خواهد بود؟ تا مادامی‌که شرکت‌ها، مجموعه‌ها و مدیریت‌های گردشگری ما در دو بخش دولتی و خصوصی به‌مثابه یک پیکره و جان یکپارچه در نیایند؛ شکوفایی اقتصاد گردشگری رؤیایی دست‌نیافتنی خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا