منطقه آزاد اروند مرکز ثقل اربعین حسینی مناطق آزاد کشور است

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، از منطقه آزاد اروند به عنوان مرکز ثقل اربعین حسینی مناطق آزاد کشور نام برد که در این فرآیند اقدامات بی‌نظیری را رقم زده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، «حجت‌الله عبدالملکی» دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، در آئین افتتاح قرارگاه دائمی اربعین حسینی مناطق آزاد کشور که با دبیری منطقه آزاد اروند در محل این سازمان برگزار شد، گفت: افق گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی، معرفت و محبت حضرت سیدالشهدا(ع) است که پدیده اربعین یکی از نرم افزارهای اساسی در این مسیر است.

وی افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور، مبتنی بر ادبیات گام دوم انقلاب حرکت می‌کنند و یکی از کارهایی که در این مسیر دنبال می‌شود، موضوعات فرهنگی مرتبط با این مهم و اهمیت فوق‌العاده پدیده اربعین است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به قرار گرفتن مرزهای ریمدان، شلمچه، مهران، بانه و باشماق در مناطق آزاد کشور، گفت: اربعین گذشته مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران میزبان قدم‌های بالغ بر ۲ میلیون زائر ابا عبداله الحسین (ع) بودند.

عبدالملکی موضوع اربعین حسینی برای مناطق آزاد را بسیار حائز اهمیت و کلیدی دانست و افزود: سال گذشته برنامه‌ریزی بسیار جامعی در فرآیند اربعین حسینی صورت گرفت و به لحاظ هزینه‌‎کرد، مناطق آزاد بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به این مهم اعتبار اختصاص دادند که نیمی از آن توسط منطقه آزاد اروند تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: در سایر مناطق همچون چابهار حجم غیر قابل پیش‌بینی از زائر تردد داشتند که مدیریت خوبی در این خصوص صورت پذیرفت و ارکان اجرایی کشور نیز در این حوزه یاری کردند.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه ستاد اربعین حسینی منطقه آزاد اروند در اربعین گذشته اتفاقات بزرگی را رقم زد، گفت: خدمات کم نظیری در حوزه های زیرساختی‌ و امورات فرهنگی در مرز شلمچه انجام گرفت که همین اتفاقات سبب شد تا اربعین بسیار خوبی را داشته باشیم و منطقه آزاد اروند از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاید.

عبدالملکی با اشاره به اینکه در سایر مناطق آزاد نیز به همین میزان شاهد اهتمام و تلاش بی وقفه بودیم، خاطرنشان کرد: به این مقدار خدمت رسانی نیز بسنده نکردیم و به دنبال این هستیم تا اثرگذاری بالاتر و خدمت‌رسانی بیشتری در این حیطه داشته باشیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مقرر شد تا قرارگاه و دبیرخانه دائمی اربعین تشکیل شود تا به موضوع اربعین حسینی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسیدگی کند، خاطرنشان کرد: تشخیص ما بر این بود که به جهت وجود تجارب ارزنده و تردد گسترده زائران، بهترین مکان برای تشکیل این قرارگاه، منطقه آزاد اروند است که سایر مناطق آزاد کشور نیز با قرارگاه مذکور هماهنگ خواهند شد و این دبیرخانه از امروز و در تمام طول سال فعالیت خود را رسماً آغاز و تداوم خواهد داد.

عبدالملکی اظهار داشت: مناطق آزاد می‌توانند به عنوان بخش کوچکی از کشور زمینه‌ساز هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی باشند و شورایعالی مناطق آزاد نیز در جایگاه خود، تسهیل‌گر این حیطه خواهد بود تا گامی در راستای تحقق تمدن اسلامی مورد اشاره در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بردارند.

وی در پایان از اعضای ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند، ائمه جمعه، فرماندهان نظامی و انتظامی و سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان در این فرآیند که موجبات برگزاری یک اجتماع عظیم مردمی را در پایانه مرزی شلمچه رقم زدند، قدردانی کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا