برگزاری نخستین همایش نخلستان در نوار مرزی جنوب غرب خوزستان

جشن خرما سال جاری با عنوان همایش نخلستان، برای نخستین بار در نوار مرزی جنوب غرب خوزستان به میزبانی سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، جشن خرمای سال ۱۴۰۱ با عنوان نخستین همایش بزرگ نخلستان در نوار مرزی جنوب غرب خوزستان، در حضور  مدیران منطقه، فرماندهان سپاه پاسداران، فرمانداران و نمایندگان مردم در خانه ملت، متولیان امر، کشاورزان، نخل‌داران و اقشار مختلف مردم منطقه در سالن ۷۰۰ نفری ساختمان سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از محصولات خرما و صنایع جانبی در محل لابی ساختمان سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد که مورد توجه مدعوین و مهمانان جشن خرما قرار گرفت.

کشاورزان و نخل‌داران منطقه با برپایی غُرُف محلی، نسبت به معرفی آداب و سنن، همچنین رسوم مردمان اهل بوم در پرورش خرما و ضیافت‌های محلی اهتمام ورزیدند.

در ابتدای این مراسم، سرپرست معاونت فنی و امورزیربنایی، به نیابت از رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ضمن خوش‌آمدگویی به مدعوین و مهمانان، اظهار کرد: در منطقه آزاد اروند حدود ۲۲۰ کیلومتر نخل وجود دارد و امروز به پاس زحماتی که در قرارگاه  منطقه ای کربلا به ثمر نشسته، قصد داریم با از سرگیری بحث لایروبی انهار، کمک شایانی به امر کشاورزی صورت پذیرد.

«پژمان فرجی»تصریح کرد: قطعا محور اصلی کشاورزی منطقه، نخلستان و احیای نخیلات است و ما در کنار کشاورزان و نخل داران خواهیم بود.

در ادامه این مراسم، سردار احمد خادم‌ سید الشهدا، فرمانده قرارگاه منطقه ای کربلای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با مهم برشمردن ظرفیت‌های منطقه، به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات این قرارگاه در مسیر احیاء نخیلات منطقه، طرح‌های آبرسانی به اراضی، پروژه‌های حصارکشی و تولید لوازم محافظتی برای کشاورزان، همچنین بازاریابی و برندسازی محصولات نخل‌داران پرداخت.

زعیم حوزه‌های علمیه استان خوزستان، مهمان ویژه مراسم جشن خرمای سال جاری در نوار مرزی جنوب غرب خوزستان بود.

آیت‌الله موسوی جزایری با سفر به منطقه آزاد اروند در نخستین همایش بزرگ نخلستان در نوار مرزی جنوب غرب خوزستان شرکت کرد و پیرامون اهمیت موضوع با مدعوین و مهمانان، سخن گفت.

در حین سخنان زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان، تنی چند از نخل‌داران و کشاورزان منطقه، از نماینده اسبق ولی فقیه در استان خواستند تا نسبت به کاستی‌های موجود در زمینه نخل‌داری و پرورش محصول از نخیلات، مساعدت لازم را از دستگاه‌های متولی استمداد نماید.

در این همایش، نمایشی توسط هنرمندان بومی منطقه آزاد اروند با موضوع احیای اراضی اجدادی، زمین‌های کشاورزی، برندسازی و بازاریابی، صادرات و فرآوری خرما برگزار شد که مورد توجه حاضران در مراسم قرار گرفت.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این همایش با اعلام انعقاد تفاهم‌نامه میان این سازمان و قرارگاه منطقه ای کربلای سپاه پاسدران، خبر خوشی را در جشن خرمای سال ۱۴۰۱، به نخل‌داران داد.

بر اساس این تفاهم‌نامه، بخشی از انهار منطقه آزاد اروند به طول ۱۰۴ کیلومتر و با عرض متفاوت با اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال و در مدت ۵ ماه لایروبی خواهد شد، همچنین بر اساس این قرارداد، مدت این پروژه در صورت نیاز قابلیت تمدید خواهد داشت.

محمد دلفی اظهار کرد: با ابلاغ دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور و پیرامون طرح رفع محرومیت‌زدایی در منطقه آزاد اروند، پروژه لایروبی انهار منطقه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به پیشنهاد سازمان منطقه آزاد اروند مبنی بر ظرفی%

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا