آیین افتتاح و بهره برداری ۳پروژه زیربنایی و اقتصادی در منطقه آزاد اروند

آیین افتتاح و بهره برداری 3پروژه زیربنایی و اقتصادی در منطقه آزاد اروند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند به نقل از خبرگزاری آریا؛ معاون اول رئیس جمهور در این آیین گفت: باید اهداف را احصا و ارزیابی کنیم، آن چیزی که مورد انتظار ما بود در این سه دهه در مناطق آزاد اتفاق نیفتاده است، دو اشکال اساسی وجود دارد، یکی اینکه بستری که این اهداف محقق شود، وجود نداشته است ما به لحاظ جغرافیایی و موقعیت های جغرافیایی از اکثر مناطق آزاد در سایر نقاط جهان، موقعیت ها و منابع بهتر داریم.

محمد مخبر دزفولی افزود: مناطق آزاد باید حرکت ها و فعالیت های اقتصادی در سرزمین اصلی را کنترل و هدایت کنند.هر کدام از این مناطق می توانند بستر تحقق شعار امسال است.اگر آقای دکتر خاندوزی و آقای محمد عزم خود را جزم کنند و این دست اقدامات را در مناطق آزاد سازماندهی کنیم، به روز های خوبی در مناطق آزاد می رسیم.

وی اظهار داشت:دیپلماسی اقتصادی را در مناطق آزاد رونق دهید، این یک فرصت طلایی است، صادرات و وارداتی که با کشور های مرزی می توان انجام داد، یک فرصت استثنایی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: در این دوره ما برای هر کدام از مناطق آزاد طرح های مختلف تحول را تدوین کردیم و با گذشت یکسال از فعالیت های دولت سیزده، شاهد رشد شاخص های اقتصادی هستیم.
افزایش صادرات به میزان ۲۷درصد، کاهش ۲درصدی واردات، افزایش سرمایه گذاری به میزان ۵۸درصد در مناطق آزاد کشور از آورده های طرح تحول در مناطق آزاد تا امروز بوده است.

سعید محمد افزود: در بعد گردشگری نیز یک رکودزنی در نوروز ۱۴۰۱ داشتیم، فعالیت های دانش بنیان را گسترش دادیم. ما در بخش فرهنگی نیز بودجه خوبی را اختصاص دادیم، راه اندازی سامانه شفافیت مناطق آزاد نیز انجام شده است و تا پایان شهریورماه مناطق اروند و انزلی نیز از این سامانه برخوردار خواهند شد.

وی افزود:در شش ماهه دوم سال گذشته ملک و اراضی که به سودجویان و سوداگران واگذار شده بود را توانستیم با حکم قضایی مبلغ ۸۳هزار میلیارد تومان اراضی را به بیت المال برگردانیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت:در بحث دیپلماسی اقتصادی با کشور های مختلف به گفتگو نشسته ایم و در حال پیگیری هستیم که این ظرفیت مررزی و فرامرزی را گسترش دهیم.متاسفانه جای مناطق آزاد و سرزمین اصلی عوض شده است و همچنین بحث ماده ۶۵ که توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است هنوز در عمل توسط دستگاه های دولتی نادیده گرفته می شود.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند هم گفت: بهره برداری از ۳ پروژه تولیدی- صنعتی با حجم سرمایه گذاری افزون بر ۵۶۰ میلیارد ریال بیش از ۱۲۰ نفر اشتغال (مستقیم-غیرمستقیم) در بر خواهد داشت. این پروژه ها شامل تولید مقاطع فولادی (نبشی)، لوله تک جداره از جنس پلی اتیلن و لوازم یدکی خودرو است.

محمدرضا اسکندری، افزود: ۹ پروژه صنعتی- تولیدی دیگر نیز در آینده ای نه چندان دور به بهره برداری خواهد رسید که حجم سرمایه گذاری ۸ پروژه تولیدی آن معادل ۲۳۸۴ میلیارد ریال خواهد بود و اشتغالی افزون بر ۶۳۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: پروژه دیگر تولیدی ما ابر پروژه فولاد جهان آرا است که با حجم سرمایه گذاری ثابت بالغ بر ۴۵۰ میلیون یورو و سرمایه در گردشی معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال است که ماحصل این پروژه اشتغالی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا