مشروح اقدامات ستاد پشتیبانی سازمان منطقه آزاد اروند در میدان عملیات متروپل آبادان

به‌دنبال استقرار ستاد پشتیبانی فنی و خدماتی سازمان منطقه آزاد اروند از ستاد مدیریت بحران شهرستان آبادان در میدان عملیات آواربرداری و امدادرسانی متروپل، مشروح اقدامات در گزارش آمده است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، به‌دنبال بروز حادثه ریزش بخشی از ساختمان متروپل آبادان که منجر به مصدومیت و فوت جمعی از همشهریان آبادان و خرمشهری شد، «محمدرضا اسکندری» رئیس‌ هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند دستور ارائه پشتیبانی فنی و خدماتی از سوی بخش‌های مختلف عمومی و تخصصی این سازمان به ستاد مدیریت بحران شهرستان آبادان در میدان عملیات امدادرسانی و آواربرداری متروپل را صادر کرد.

در پی این دستور بود که بخش‌های عمومی و تخصصی سازمان منطقه آزاد اروند مطابق با اعلام نیاز فرماندهی عملیات متروپل، به ارائه پشتیبانی‌های فنی و خدماتی پرداختند. تشکیل ستاد پشتیبانی سازمان در نزدیک‌ترین مسجد به محل حادثه (مسجد آیت‌الله قائمی) و تجهیز این مرکز به امکانات فنی و خدماتی نظیر امکانات اسکان نیروهای امدادی، اتاق وضعیت ستاد مدیریت بحران به همراه بسترسازی مانیتورینگ لحظه‌ای وضعیت ساختمان همچنین ارائه خدمات تغذیه و استقرار عوامل خدماتی احتیاط نخستین اقدام این سازمان بود.

معاونت فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با استفاده از عوامل مهندسی خود در نخستین ساعات بروز حادثه و با توجه به شرایط بحرانی ساختمان، در سه نقطه مشرف بر زوایای ساختمان مستقر کرده و با استفاده از دوربین‌های توتال استیشن به رصد لحظه‌ای وضعیت تغییرات نقاط بحرانی ساختمان همچنین لرزش‌های آن پرداخته است.

استقرار ۳۰ نیروی خدماتی به‌صورت شیفت‌بندی در محل ستاد پشتیبانی این سازمان، استقرار عوامل ایمنی و آتش‌‌نشانی در شیفت‌های ۱۲ نفره، تأمین و استقرار یک دستگاه خودرو پیشران آتش‌نشانی حامل تجهیزات به‌صورت شبانه‌روزی به همراه یک دستگاه خودروی اطفاء حریق، یک دستگاه تانکر پشتیبان جهت آبرسانی به‌صورت شبانه‌روزی و خودروهای باری و سواری متناسب با نیاز ستاد، برخی دیگر از خدمات فنی و پشتیبانی سازمان منطقه آزاد اروند به‌شمار می‌آید.

۴ دستگاه کمپرسی و ۱ دستگاه بیل‌مکانیکی نیز از ابتدای بروز حادثه به محل اعزام و استقرار یافته‌اند.

سازمان منطقه آزاد اروند علاوه‌بر این موارد همچنین از ابتدای بروز حادثه قریب به ۳۰ هزار پرس غذا در قالب دو وعده نهار و شام برای نیروهای امدادی مستقر در محل تأمین و توزیع کرده که ده هزار میان وعده و بیش از ۱۶ هزار بطری آب‌معدنی نیز در این زمینه توزیع شده است.

در حوزه اقدامات میدانی نیز، حضور مستمر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در جلسات ستاد مدیریت بحران و شورای تأمین، همچنین حضور در جمع نیروهای داوطلب مردمی و ستاد پشتیبانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز از ابتدای بروز حادثه محسوس بوده علاوه‌بر آن نیز معاون فنی و امور زیربنایی این سازمان به‌جهت ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه تخصصی، در محل اتاق وضعیت عملیات متروپل به‌همراه کارشناسان این حوزه حضور فعال دارد.

برابر دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند به عیادت مصدومان حادثه متروپل آبادان رفته همچنین با خانواده فوتی‌های این حادثه نیز دیدار کرده است.

افزون بر سایر موارد، این سازمان با بهره‌گیری از تعامل موجود با قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء (ص) در پروژه‌های عمرانی، ۶ دستگاه کمپرسی، ۲ دستگاه بیل مکانیکی و ۲ دستگاه لودر نیز با هماهنگی سازمان منطقه آزاد اروند از سوی این قرارگاه تأمین و در اختیار ستاد مدیریت بحران شهرستان آبادان قرار داده است.

سازمان منطقه آزاد اروند علی‌رغم اینکه از مسئولیت مستقیمی در میدان عملیات متروپل برخوردار نبوده اما متناسب با مسئولیت‌های اجتماعی و اعلام نیازها از سوی ستاد مدیریت بحران شهرستان آبادان، با تأکید مؤکد مدیرعامل این سازمان از عملیات امدادرسانی و آواربرداری متروپل پشتیبانی همه جانبه داشته که تا پایان عملیات ادامه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا