برنامه‌ریزی سازمان منطقه آزاد اروند برای حمایت و توسعه مشاغل روستایی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به برنامه‌ریزی برای حمایت از اشتغال روستا محور گفت: مجری این کار در سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شده و متصدی پیگیری حمایت این سازمان از اینگونه فعالیت‌ها در روستاهای این منطقه است.

به‌گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، «محمدرضا اسکندری» سه‌شنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ادعاهای مطرح شده درباره بی‌برنامه بودن این سازمان، اظهار داشت: مجموع تغییرات در رویکرد مدیریتی سازمان منطقه آزاد اروند که از ابتدای حضور ما به صورت گرفته خود به‌تنهایی نشان دهنده بابرنامه بودن این سازمان است.

وی عنوان کرد: از ابتدای آغاز به کار هیأت مدیره جدید، بنا را بر سرکشی از تمام واحدهای تولیدی تعطیل، نیمه تعطیل و فعال منطقه گذاشتیم و به‌طور مداوم ضمن بازدیدهای میدانی، دستورات و تصمیمات لازم برای تسهیل و حمایت از صنایع اتخاذ و عملیاتی شده، در مواردی مدیران محلی آبادان و خرمشهر نیز از ظرفیت‌های تولیدی این منطقه مطلع نبودند حداقل اقدام ما به‌عنوان تیم جدید استفاده از ظرفیت‌های تولیدی این منطقه برای تأمین نیازهای جاری این سازمان بوده است.
تلاش‌ برای احیای نخیلات در منطقه آزاد اروند
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند احیای نخیلات در آبادان و خرمشهر را از برنامه‌های این سازمان برشمرد و افزود: امروز نیز کارگروه تخصصی خرما با حضور صاحب نظران آبادانی و خرمشهری این حوزه در سازمان منطقه آزاد اروند تشکیل شده و در حال مباحثه و مطالعه پیرامون این حوزه مهم، تخصصی و بومی هستند. طبیعتاً به نتیجه رسیدن چنین اقدامات ریشه‌ای نیازمند زمان است چراکه تا کنون در این منطقه مدلی مشابه آن انجام نشده بود.

وی با اشاره به اینکه شمار نخیلات در آبادان و خرمشهر همواره رو به کاهش بوده، گفت: کاهش تعداد نخیلات در آبادان و خرمشهر اگر چه به دلایل مختلف اما نشان‌دهنده تأثیر منفی بر معیشت روستاییان به‌ویژه طبقه کشاورز و نخل‌داران است، ما معتقد هستیم برای کمک به معیشت نخلداران حوزه منطقه آزاد اروند باید به توقف روند کاهشی تعداد نخیلات کمک و مشوق توسعه نخیلات باشیم.
تشکیل کارگروه شیلات و آبزیان در اروند
اسکندری همچنین حوزه شیلات و آبزی‌پروری را از دیگر ظرفیت‌های مهم و مغفول مانده این منطقه برشمرد و افزود: آبادان و خرمشهر در حوزه توسعه فعالیت‌های شیلاتی و آبزی‌پروری از ظرفیت‌های بالایی برخوردار بوده اما همواره مورد غفلت و کم‌توجهی قرار گرفته، در این زمینه نیز همچون حوزه احیای نخیلات، با بهره‌گیری از ظرفیت کارشناسان بومی و عوامل محلی صاحب تجربه در این حوزه، کارگروه توسعه شیلات و آبزی‌پروری را تشکیل دادیم تا به موازات این موضوع نیز پیگیری شود.

وی بیان کرد: نگاه ما به دو مقوله نخیلات و آبزی‌پروری محدود و منحصر به ایجاد کارگروه نبوده و در چارت پیشنهادی جدید این سازمان به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نیز جایگاه این دو کارگروه به‌عنوان مدیریت تعریف شده که امیدواریم با تصویب آن در شورایعالی مناطق آزاد، شاهد اتفاقات محسوس‌تر در این حوزه باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه توانمندسازی و توسعه مشاغل روستایی نیز مأموریت جدید تعریف شده برای یکی از کارکنان این سازمان است، افزود: فردی با عنوان مشاور و مجری این مأموریت تعیین شده تا بسترهای توانمندسازی و توسعه مشاغل روستایی در روستاهای حوزه منطقه آزاد اروند را بررسی و در صورت تعیین مشی و توجیه‌های لازم، سازمان منطقه آزاد اروند از اینگونه فعالیت‌ها در روستاهای این منطقه حمایت کند.

وی عنوان کرد: خروجی این فعالیت‌ها و تأثیر آن در افزایش تولید و اشتغال روستایی را باید در ماه‌های آینده بررسی کنیم، برنامه‌ما برآن است که چنانچه تولید افزایش یافت و از کیفیت لازم برای صادرات برخوردار بود در حوزه صادرات تولیدات روستایی این منطقه نیز حمایت‌های لازم از سوی این سازمان انجام شود.

مزخرف خواندن خودکفایی کشاورزی؛ مصداق بارز نفوذ
اسکندری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علت هجمه برخی عناصر سیاسی داخلی علیه خودکفایی کشاورزی را چه می‌داند، اظهار داشت: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) به‌عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تصریح داشتند که باید در تأمین نیاز غذایی کشور خودکفا شویم. مقابل فرمایشات حضرت امام (ره) تفکری جریان داشت که معقتد به «ما نمی‌توانیم» بود و تلاش داشت تا با حفظ ساختار سنتی اجرایی کشور از ترویج رویکرد انقلابی و جهادی ابتدای انقلاب جلوگیری کند.‌

وی افزود: حضور این تفکر در بدنه سیاسی و اجرایی کشور نیز ادامه یافت، همان بدنه امروز می‌گویند: «ما نباید دنبال خودکفایی باشیم» و «خودکفایی کشاورزی مزخرف است». البته بنده معتقد هستم که این افراد نفوذی هستند و مواضع آن‌ها نیز به نفع دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. متأسفانه این‌ها در طول سالیان مختلف مسئولیت‌هایی گرفتند و در جایگاه وزیر و معاون رئیس‌جمهور هم فعالیت داشتند، ۱۳ سال کشور را به عقب بردند و اجازه ندادند که ظرفیت‌های داخلی تحقق یابد.

اسکندری عنوان کرد: در یک مقطعی از زمان، رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع خودکفایی گندم را مطالبه کردند، همان موقع برخی از دولتی‌ها در برابر اجرای این مطالبه مقاومت کردند و گفتند ما نیازی به خودکفایی گندم نداریم، امروز آثار آن را در اتفاقات منطقه مشاهده می‌کنیم. کشور به نقطه قطع واردات گندم و خودکفایی کامل رسید اما همین عناصر نفوذ نگذاشتند این خودکفایی ادامه یابد و مجدداً کشور را به واردات وابسته کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا