خروجی توسعه و رشد اقتصادی اروند در شلمچه خلاصه می شود

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند با حضور در برنامه «بازتاب» سیمای مرکز آبادان، گفت: شلمچه استراتژیک ترین نقطه جغرافیایی منطقه آزاد اروند است و رشد اقتصادی منطقه در این گذرگاه، خلاصه می شود.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، ظهر امروز جبار سالم پور با حضور در سیمای مرکز آبادان ویژه برنامه« بازتاب» پاسخگوی سوالات این برنامه شد.

سالم پور ضمن اشاره به وضعیت صادرات و واردات از گذرگاه شلمچه این مرز را صادرات محور خواند و افزود:بسترهای اولیه برای فعالیت های اقتصادی در گذرگاه تجاری شلمچه، صادرات محور و برمبنای ارز آوری و تزریق مالی به بدنه تولید، صنعت و خدمات در منطقه آزاد اروند است اما این به معنی رد موضوع واردات نیست؛ بلکه واردات بخشی از نیازمندی های صنعت و خدمات مربوط به آن را تأمین خواهد کرد.

وی اذعان داشت: ما در برنامه های اقتصادی، تجاری، صنعتی و به طور کل راهبرد استراتژیک برای شلمچه، محوریت را بر موضوع تقویت بنیه اقتصاد داخلی و صدور تکنولوژی و خدمات به کشور همسایه عراق قرار دادیم و در بحث واردات اگر این موضوع به تولید داخلی کمک کند و در راستای اهداف و چارچوب رفع نیازمندی های صنعت باشد، فعالیت آن بلامانع خواهد بود.صادرات در گذرگاه تجاری شلمچه نیز عمدتا به کشور عراق است و شامل صدور محصولات و منتجاتی از تولید داخلی ست که مورد نیاز بازار عراق است که بیشتر شامل بخش های متنوع صنعتی، ساختمانی و عمرانی، مواد غذایی و میوه و تره بار می شود.

جبار سالم پور در پاسخ به این پرسش که چقدر این گذرگاه دارای استانداردهای ملی و بین المللی است؟ اظهار داشت: بی تردید ما در شلمچه تلاش کرده ایم که این گذرگاه تمام استانداردهای ملی را داشته باشد؛ در بخش بین المللی نیز همانطور که قابل شهود است از این گذرگاه به یک کشور همسایه خارجی، خدمات تجاری و اقتصادی ارائه میدهیم.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، خاطرنشان کرد: با اینکه در بخش بین المللی تلاش کردیم استانداردها را رعایت کنیم؛ اما هیچ وقت بر این ادعا نیستیم و نبودیم که در این قسمت بی عیب و نقص هستیم. بدون شک کاستی هایی وجود دارد که با توجه به برنامه ریزی ها و راهبردهای کلان ملی و منطقه ای، به استانداردهای مطلوب نزدیک خواهیم شد.

سالم پور در خصوص موانع پیش روی صادرات و واردات در گذرگاه مرزی شلمچه که دیگر پرسش این برنامه بود؛ گفت: همانطور که پیش تر ذکر شد؛ ما هنوز فرآیند واردات کالا را از مرز تجاری شلمچه آغاز نکرده ایم که به موانع آن واقف باشیم.این موضوع به آینده مناسبات و تعاملات اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه و نیاز صنعتی و جامعه اروند به کالای واردات بستکی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمرکز بیشتر بر رونق بخشی به تولیدات داخلی و حمایت از آنهاست چرا که این نقشه راه اقتصادی ما محسوب می شود.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند با تأکید براین که در صادرات کالا موانعی زیادی وجود دارد، بیان داشت: مهم ترین مشکل موجود، عدم وجود سیستم یکپارچه مدیریت در شلمچه است که این امر بخشی از فرآیند تجارت را مختل کرده است.

جبار سالم پور افزود: برنامه ریزی هایی در این خصوص انجام شده که باهم افزایی و مشارکت حداکثری نهادها و تفهمیم ماده ۶۵ قانون احکام دائمی به دستگاه های مرتبط، در تلاش برای رفع آنها هستیم.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: زیرساخت هایی در شلمچه مورد نیاز هستند که با مشارکت و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال برنامه ریزی برای عملیاتی نمودن آنها هستیم و در این راستا می توان به تاسیس بندر خشک، پارک لجستیک و استقرار گمرک منطقه در شلمچه اشاره کرد.

وی مسئولیت سازمان منطقه آزاد اروند نسبت به این گذرگاه مرزی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: شلمچه استراتژیک ترین نقطه جغرافیایی منطقه آزاد اروند است و ترسیم ماموریت اقتصادی این سازمان در آبادان و خرمشهر به شمار می آید و به این معنی است که خروجی توسعه و رشد اقتصادی اروند در شلمچه خلاصه می شود.

سالم پور در تکمیل سخنانش اظهار داشت: به همین خاطر ماموریت این سازمان به شکل کلی رشد و توسعه، عمران و آبادانی، فعالیت های اقتصادی مولد محور، ایجاد فضای کسب و کار و صادرات، تولید و ارائه خدمات عمومی ست.

او با بیان اینکه موارد ذکر شده نقش سازمان را در کل منطقه ترسیم می کند، اذعان داشت: شلمچه به عنوان نقطه خروجی ماحصل این ماموریت، برای ما مهم و استراتژیک است؛ توسعه شلمچه یعنی رشد فضای کسب و کار، رونق تولید، توسعه صادرات و عمران و آبادانی خرمشهر و آبادان.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند در نهایت تصریح کرد: برنامه های کلان در بخش توسعه و ‌گسترش خطوط حمل و نقل ریلی از خرمشهر به شلمچه و سپس به عراق و کشورهای حوزه دریای مدیترانه و لاوانت و سپس به اروپا؛ تفسیر دقیقی از استراتژی و ماموریت اقتصادی و سرمایه گذاری ما در شلمچه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا