استفاده از گوشی‌هایی که دیگر آپدیت امنیتی دریافت نمی‌کنند، چه خطری دارد؟

چگونه می‌توانیم از امنیت داده‌هایمان روی گوشی‌هایی حفاظت کنیم که دیگر وصله‌های امنیتی را دریافت نمی‌کنند؟
گوشی‌های هوشمند در‌مقایسه‌با لپ‌تاپ و کامپیوترها، پشتیبانی نرم‌افزاری گسترده‌ای دریافت نمی‌کنند؛ اما این دستگاه‌ها همچنان نقش مهمی در زندگی روزمره‌ی ما ایفا می‌کنند و کنترل هویت دیجیتالی ما را در دست دارند. بنابراین، برای هر کاربری ممکن است این سؤال مطرح شود که استفاده از گوشی‌های قدیمی که دیگر به‌روز‌رسانی دریافت نمی‌کنند، چقدر ایمن است؟ چه خطرهایی آن‌ها را تهدید می‌کند؟ برای ایمن‌ماندن در چنین شرایطی، چه راهکار‌هایی پیش رو دارند؟

در‌ادامه با زومیت همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را باهم بررسی کنیم.
خطرهای امنیتی استفاده از گوشی‌های قدیمی

به‌روز‌رسانی‌های امنیتی معمولاً برای رفع آسیب‌پذیری‌های سیستم‌عامل منتشر می‌شوند. به‌زبان ساده، به‌روزسانی‌های امنیتی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هستند که عمدتاً بر اصلاح و بهبود باگ‌ها یا نقص‌های موجود در امنیت نرم‌افزار تمرکز دارند. این به‌روز‌رسانی‌ها با به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری‌ای که با هدف بهبود رابط کاربری منتشر می‌شوند، تفاوت دارند و مسئولیت اصلی آن‌ها جلوگیری از دسترسی هکرها به گوشی شما است.

کارشناسان امنیتی معمولاً توصیه می‌کنند که نه‌تنها از گوشی‌های هوشمند، بلکه از هر دستگاه هوشمند و نرم‌افزار فاقد پشتیبانی استفاده نکنید. آنان معتقدند که انجام این کار ممکن است پیامدهای امنیتی جبران‌ناپذیری برایتان به‌همراه داشته باشد.

دلیل اصلی توصیه‌ی کارشناسان برای به‌روز نگه‌داشتن گوشی‌ها این است که استفاده از گوشی‌های قدیمی، امنیت داده‌های شما را دربرابر حمله‌ی هکرها به‌خطر می‌اندازد. همان‌طورکه گفتیم، دلیل اصلی انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی اصلاح باگ‌های موجود در سیستم‌عامل است. در دنیای واقعی، هیچ نرم‌افزاری بی‌عیب‌و‌نقص نیست و احتمال حمله‌ی هکرها نیز به هر دلیلی همیشه وجود دارد.
هکرهای مخرب معمولاً نرم‌افزارها را برای کشف آسیب‌پذیری‌ها جست‌وجو و در‌صورت مشاهده‌ی هر باگی حتی جزئی، فعاالیت‌های مخرب خود را آغاز می‌کنند. آن‌ها تمام آسیب‌پذیری‌هایی که مشاهده می‌کنند، به‌اشتراک می‌گذارند و همین امر می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. از‌این‌رو، گوشی‌های قدیمی که دیگر به‌روز‌رسانی امنیتی دریافت نمی‌کنند، اغلب طعمه‌ی مناسبی برای هکرها به‌حساب می‌آیند.

این‌ به‌روز‌رسانی‌های امنیتی برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS ضروری هستند و به‌‌احتمال بسیار می‌توانند از داده‌های شخصی شما درمقابل حمله‌های سایبری محافظت کنند.

هکرها پیوسته سعی می‌کنند تا آسیب‌پذیری‌های سیستم‌عامل‌ها را قبل از کارشناسان امنیت سایبری کشف کنند و کارشناسان امنیتی نیز دائماً برای شناسایی عیوب تلاش می‌کنند تا بتوانند قبل از دستیابی مجرمان سایبری به آن‌ها، این عیوب را اصلاح کنند. این چرخه درنهایت می‌تواند به تکامل و تأمین امنیت نرم‌افزاری منجر شود. دلیل تأکید کارشناسان برای دریافت به‌روز‌رسانی‌های امنیتی به‌محض انتشار نیز همین امر است.
راهکار‌های ایمن‌ماندن هنگام استفاده از گوشی‌های قدیمی

ایدئال‌ترین حالت برای مصون‌ماندن از حملات هکر‌ها را می‌توان به‌روز‌ نگه‌داشتن سیستم‌عامل دانست؛ اما در برخی شرایط ممکن است کاربر نتواند هر دو تا پنج سال یک بار گوشی خود را ارتقا دهد.

گوشی‌های مختلف بسته به شرکت سازنده و قیمت دستگاه، در بازه‌ی زمانی متفاوتی به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری و امنیتی دریافت می‌کنند و ازآن‌‌‌جاکه ارتقای مداوم گوشی برای بسیاری افراد شدنی نیست، آشنایی با راهکار‌های ایمن‌ماندن و رعایت احتیاط‌ هنگام استفاده از گوشی‌های قدیمی اهمیت زیادی دارد. ابتدا لازم است مطمئن شوید که جدیدترین به‌روزرسانی نرم‌افزاری و امنیتی را دریافت کرده‌اید. برای اطمینان از این امر، در سیستم‌عامل اندروید مسیر زیر را طی کنید:‌

Setting > System > System Update

توجه کنید که مراحل دقیق بررسی به‌روز‌بودن سیستم‌عامل بسته به پوسته‌ی اندروید هر گوشی ممکن است متفاوت باشد. در سیستم‌عامل iOS نیز، می‌توانید از مسیر زیر متوجه شوید که سیستم‌عامل شما جدیدترین به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری و امنیتی را دریافت کرده است یا خیر:

نکته‌ی مهم بعدی این است که برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موردنیاز خود را حتماً از فروشگاه‌های رسمی این دو سیستم‌عامل، یعنی پلی استور گوگل (Google Playe Store) و اپ استور اپل (Apple App Store) دانلود کنید.
البته در سیستم‌عامل iOS عموماً دریافت اپلیکیشن‌ها مشکل امنیتی برای کاربر ایجاد نمی‌کند؛ چراکه در این سیستم‌عامل کاربر اجازه‌ی بارگذاری جانبی اپلیکیشن‌ها را ندارد؛ مگر اینکه از گوشی جیلبریک‌شده استفاده کند. این موضوع یکی از دلایل متعدد برتری امنیتی iOS به اندروید است.

کاربران سیستم‌عامل اندروید باید محتاط‌‌تر عمل کنند؛ زیرا امکان دانلود برنامه‌ها از منابع شخص ثالث در سیستم‌عامل اندروید فراهم است. بسیاری از این منابع، فایل‌های APK امنی را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند؛ اما بهتر است قبل از دانلود هر برنامه، ارزیابی‌های لازم را نیز انجام دهید. مانند iOS، در اندروید نیز برنامه‌هایی که ازطریق پلی استور گوگل دانلود می‌شوند، مشکلی امنیتی برای کاربر به‌وجود نمی‌‌آورند.

در قدم بعدی، توجه کنید که به‌صورت منظم برنامه‌های خود را به‌روز نگه دارید. هکرها علاوه‌بر باگ‌های سیستم‌عامل، می‌توانند از مشکلات امنیتی اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی‌ نیز سوء‌استفاده کنند. این اپلیکیشن‌ها ممکن است مانند سیستم‌عامل گوشی اشکال‌ها و نقص‌هایی داشته باشند که تنها با به‌روز‌رسانی رفع می‌شوند.

در‌نهایت، دقت کنید که هنگام استفاده از گوشی‌، این نکات امنیتی را رعایت کنید:

اجتناب از دانلود فایل از وب‌سایت‌های نامطمئن
اجتناب از اتصال به وای‌فای‌های عمومی ناامن
بررسی برنامه‌ها به‌طور منظم و حذف برنامه‌هایی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید

درکنار رعایت تمامی این نکات، باز‌نکردن ایمیل‌های ناخواسته، استفاده از قابلیت‌های امنیتی گوشی نیز مانند پین یا رمزعبور یا هر قابلیت بیومتریک موجود دیگر و تنظیمات صحیح مجوز‌های هر برنامه هنگام راه‌اندازی اولیه‌ی آن، می‌تواند به محافظت بیشتر از داده‌های شما کمک کند.
جمع‌بندی

به‌طور خلاصه، استفاده از گوشی‌های قدیمی که دیگر به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت نمی‌کنند، امنیت داده‌های شما را به‌خطر می اندازند و مجرمان سایبری نیز هرروز راه‌های جدیدی برای دورزدن موانع امنیتی اپلیکیشن‌ها کشف می‌کنند. متخصصان امنیت سایبری برای مقابله با این موضوع دائماً تلاش می‌کنند باگ‌های هر اپلیکیشن‌ را قبل از کشف هکرها برطرف کنند. این بدان‌معنا است که درصورت وجود به‌روزرسانی، همیشه باید دستگاهتان را به‌روزرسانی کنید.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید گوشی‌ خود را ارتقا دهید، با رعایت نکاتی مانند به‌روز‌ نگه‌داشتن نرم‌افزار‌های گوشی، دانلود برنامه‌ها از منابع معتبر و استفاده از قابلیت‌های موجود در گوشی‌ها برای استفاده‌ی روزانه، همچنان می‌توانید با اطمینان از داده‌هایتان محافظت کنید.

منبع : زومیت

نظرات بسته شده است.