اعلام آمادگی ایران بر جابه جایی زوار از مرز شلمچه تا عتبات

توافق مسئولین دو کشور ایران و عراق در خصوص جابه جایی زائران از مرز شلمچه در خاک عراق با ناوگان حمل و نقل ایران به شهرهای نجف و کربلا.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، در نشست مشترک عاطف ناجی قاضی مدیر گذرگاه مرزی عراق و هیأت همراه با فرمانده قرارگاه اربعین استان خوزستان و دیگر مسئولین امر، ضمن اعلام آمادگی ایران بر جابه جایی زوار از مرز شلمچه تا عتبات، ایجاد اتاق عملیات مشترک در مرز شلمچه برای نمایندگان دو کشور جهت اجرای عملیات رفع مشکلات احتمالی در مرز نیز مطرح شد.

با توجه به مشترک بودن جاده ترانزیتی و مسافری در عراق، اجازه ورود ماشین های حمل موادغذایی به خاک این کشور در ایام اربعین از سوی ایران دیگر موضوع مورد اشاره در این نشست بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

پشتیبانی از مواکب مستقر در عراق با آب و یخ،اعزام اکیپ بررسی و رفع مشکل برق در مرز شلمچه عراق از طرف ایران، نصب داربست روبه روی گیت های گذرنامه، اعلام آمادگی برای خدمات شهرداری، بهداشتی و امدادی در آن سوی مرز و … توسط ایران از جمله مباحثی بود که از سمت طرف ایرانی به آنها پرداخته شد.

همچنین مدیریت حرکت زائران و بررسی گذرنامه آنها جهت جلوگیری از شلوغی و مشکلات امنیتی در مرز از خواسته های طرف عراقی بود که بر آن تأکید شد.

بنا به درخواست مقام عراقی و به منظور تسهیل در تردد زوار نیز در صورت نیاز پنج روز آخر منتهی به اربعین حسینی، مسیر تجاری بصورت کامل مسدود خواهد شد.

استقرار نیرو‌های امدادی و اورژانس در سه نقطه در مرز عراق جهت خدمات رسانی به زائران و راه اندازی اتاق سرد از دیگر خواسته های مورد نظر کشور عراق از ایران بود که در این نشست عنوان شد.

بر همین اساس نصب سایبان و در اختیار گذاشتن نیروهای کافی جهت خدمات رسانی به زوار از سمت کشور عراق نیز از جمله اقدامات در نظر گرفته شده توسط مسئولین این کشور برای ایام اربعین حسینی بود که جهت هرچه باشکوه تر برگزاری این مراسم مطرح گردید.

خروج از نسخه موبایل