مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر

جاذبه‌های گردشگری منطقه آزاد اروند را بیشتر بشناسیم.

به گزارش روابط عمومی و اموبین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، مرکز فرهنگی دفاع‌مقدس خرمشهر، ساختمان سابق شرکت نفت در خرمشهر است که در بلوار امام‌خمینی (ره) و در ساحل کارون و در کنار پل شهید جهان‌آرا قرار دارد.


ساختمان این موزه در سال ۱۳۰۹ و به عنوان بخش اداری شرکت نفت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در دوران اشغال شهر خرمشهر نیروهای بعثی از این ساختمان به عنوان محل فرماندهی و دیدبانی نیروهای بعثی استفاده می‌شد، در پایان جنگ تحمیلی و در سال ۱۳۷۵ این مکان بازسازی و به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس افتتاح گردید.

این موزه با مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع دارای چهار سالن با موضوع مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر و همچنین محل نمایش آثار به‌جا مانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر نظیر شهید سید محمدعلی جهان آرا و شهیدعبدالرضا موسوی (از فرماندهان سپاه خرمشهر) و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران است.

این مکان دارای کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، سالن نمایش فیلم و آرامگاه سه شهید گمنام است. در این موزه آثار در قالب موسیقی، فیلم، عکس، ماکت، تندیس و غیره به نمایش درآمده که هر بخش آن بازگوکننده گوشه‌هایی از حماسه ی دوران دفاع مقدس است.
با توجه به حضور راهیان نور در خرمشهر این مکان به یکی از جاذبه‌های گردشگری دفاع مقدس تبدیل شده است.

خروج از نسخه موبایل