نکاتی برای بهبود سرعت سیستم

کند بودن سیستم، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. از پایین بودن سرعت هارد گرفته تا کم بودن فضای RAM. راه‌کارهای ساده‌ای وجود دارند که می‌توانند به بهبود سرعت رایانه کمک کنند.
شاید بعضی از نکته‌ها تکراری باشند اما یادآوری آن‌ها مفید است:
۱- پیش از بوت‌شدن کامل سیستم‌عامل، هیچ اپلیکیشنی را اجرا نکنید.
۲- پس از بستن اپلیکیشن‌ها، دسکتاپ را رفرش کنید. این کار باعث می‌شود، فایل‌های غیر‌ضروری و استفاده نشده، از RAM حذف شوند.
۳- تصاویر سنگین را به عنوان عکس پس‌زمینه انتخاب نکنید. اگر RAM دستگاه شما پایین است، اصلاً بک‌گراند نگذارید.
۴- دسکتاپ خود را با میانبرهای زیاد، شلوغ نکنید. هر آیکون میانبر، ۵۰۰ بایت از فضای RAM را اشغال می‌کند.
۵- به صورت دوره‌ای، سطل آشغال رایانه را خالی کنید. تا زمانی که این‌ کار نکرده‌اید، فایل‌ها از روی هارد حذف نمی‌شوند.
۶- بعد از وب‌گردی، فایل موقت اینترنتی (Internet Temporary Files) را حذف کنید.
۷- هر دو ماه یکبار، هاردتان را Defrag کنید. اینکار باعث مرتب‌سازی و آزاد شدن مقادیر زیادی شده از فضای دیسک‌سخت می‌شود که نتیجه آن اجرای سریعتر اپلیکیشن‌ها است.
۸- حداقل دو درایو بر روی هارد خود داشته باشید. اپلیکیشن‌های سنگین مثل فوتو‌شاپ یا ۳D Max را بر روی درایو دوم نصب کنید. در مواقعی که فضای RAM پر باشد، ویندوز از فضای خالی درایو خود (مثلاً درایو C)، به عنوان حافظه مجازی (Virtual Memory) استفاده می‌کند. پس حتی‌الامکان این درایو را خالی نگاه دارید.
۹- اگر نرم‌افزار جدیدی نصب می‌کنید، آیکون آن را در Tray درج نکنید. چرا که این کار علاوه بر گرفتن فضای RAM، باعث کاهش سرعت بوت سیستم می‌شود. علاوه بر این مانع اجرای خودکار اپلیکیشن‌ها هنگام شروع به کار سیستم‌عامل بشوید.
۱۰- کامپیوتر خود را از گرد و غبار و آلودگی دور نگاه دارید. گرد و غبار با جمع شدن اطراف فن CPU، سرعت کارکرد آن را پایین می‌آورند. به این ترتیب دمای پردازنده بالا می‌رود که نتیجه آن کاهش سرعت عمل اجرای دستورات خواهد بود. به کمک هوای فشرده کیس خود را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که RAM، محیط کار CPU محسوب می‌شود. بهتر است آن را تا حد امکان خالی نگاه دارید.

نظرات بسته شده است.