SSID وای فای چیست؛ چگونه نام شبکه را تغییر دهیم یا مخفی کنیم؟

SSID همان نام شبکه‌ی وای‌فای است که به وسیله‌ی آن می‌توانید مودم خود را از میان چندین شبکه‌ی مختلف پیدا کنید.
هنگامی که قصد دارید به یک شبکه‌ی وای‌فای متصل شوید، به وسیله‌ی نام آن، شبکه‌ی مورد نظر را تشخیص می‌دهید؛ اگر در خانه باشید احتمالا نام وای‌فای شما همان اسم شرکت خدمات‌دهنده یا مودم روتر شما است. همچنین می‌دانید که امکان تغییر نام شبکه وای فای وجود دارد؛ اما در پنل مدیریت مودم روتر، هیچ قسمت خاصی برای انجام این کار تخصیص داده نشده است، به این دلیل که گزینه‌ای به‌صورت «نام شبکه» یا «Network Name» در پنل وجود ندارد، در عوض گزینه‌ی SSID مخفف عبارت Service Set Identifier وجود دارد که نام شبکه‌ی وای‌فای شما را مشخص می‌کند.
یک شبکه‌ی وای‌فای به وسیله‌ی SSID شناسایی می‌شود؛ زمانی که روی گزینه‌ی اتصال یا connect به یک شبکه بی‌سیم در رایانه یا گوشی موبایل کلیک می‌کنید، فهرستی از اسامی شبکه‌های وای‌فای نزدیک به شما نمایش داده می‌شود که در واقع همان نام‌هایی هستند که تحت عنوان SSID روی شبکه تنظیم شده‌اند.
شبکه های مختلف با نام مشابه
ممکن است متوجه شده باشید که گاهی نام یک شبکه بیش از یک بار در لیست شبکه‌های موجود نمایش داده می‌شود.
شبکه‌های مختلف با نام یکسان، الزاما مشکل فنی یا شبکه‌ی مشابه نیستند، بلکه شبکه‌های مختلف وای‌فای می‌توانند SSID یکسان داشته باشند و هیچ مانعی وجود ندارد که شخصی نتواند نامی مشابه نام شبکه شما برای وای‌فای خود انتخاب کند. در واقع ممکن است شخصی SSID مشابه شما انتخاب کرده باشد که تنها تأثیر این امر، دشوار شدن تشخیص شبکه‌های مختلف هنگام اتصال به آن‌ها است. به‌جز این، رمز عبور وای‌فای، پهنای باند، سابقه‌ی مرور (Browsing history) و هر چیز دیگری کاملا محفوظ است.
هنگامی که کاربر تلاش می‌کند به یک شبکه WiFi متصل شود که SSID مشابه شبکه‌ی دیگر دارد، شبکه یک رمز عبور درخواست می‌کند و فقط اگر رمز عبور هر دو شبکه با SSID مشابه، یکسان باشد، مجاز به اتصال به آن می‌شود. برای مثال، هیچ کس نمی‌تواند از گذرواژه‌ای که برای اتصال به شبکه‌ی وای فای خود استفاده می‌کند، تنها به دلیل نام یکسان با شبکه‌ی شما، برای اتصال به وای‌فای شما استفاده کند. در واقع انتخاب نام‌های یکسان هیچ تأثیری بر امنیت شبکه‌ی شما ندارد و فقط پیدا کردن آن در میان چند نام مشابه را دشوار می‌کند؛ اما امروزه با استفاده از ذخیره‌ی خودکار گذرواژه، دستگاه به‌راحتی شبکه‌ی شما را بین انبوه اسامی پیدا می‌کند و به آن متصل می‌شود.
خصوصیات یک SSID
یک SSID میتواند حدکثر ۳۲ کاراکتر داشته باشد و به کوچک یا بزرگ بودن حروف حساس است، برای مثال: MyWiFiNetwork و mywifinetwork نام‌های مشابه نیستند.
البته این موضوع تنها زمانی اهمیت دارد که بخواهید همه‌ چیز را مجددا تنظیم کنید؛ برای کاربر عادی که تنها قصد دارند به شبکه متصل شوند، دانستن کلمه عبور و نام شبکه کافی است.
روش تغییر SSID
تغییر نام شبکه‌ی وای فای یا SSID کار آسانی است اما قبل از آن باید بدانید که چگونه به پنل تنظیمات مودم روتر خود وارد شوید. عموما آدرس ورود به پنل مودم ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ و نام کاربری و رمز عبور آن، هر دو admin است و در غیر این صورت پشت مودم درج می‌شود.
متأسفانه نمی‌توان روش پیدا کردن تنظیمات SSID را در پنل مودم شرح داد, زیرا هر مودم تنظیمات منحصر به خود دارد؛ عموما می‌توان در زیرشاخه‌ی Wireless گزینه‌ی Wireless Network Name یا SSID را پیدا کرد البته ممکن است در هر قسمت دیگری قرار داشته باشد؛ بهترین راه پیدا کردن آن جستجو در گوگل است.
هیچ اجباری برای تغییر نام شبکه‌ی Wi-Fi وجود ندارد، اما معمولا تغییر آن ایده‌ی جالبی است. اگر اغلب در محدوده‌ی شبکه‌های دیگر با نام مشابه شبکه‌ی خود باشید، تمایل بیشتری به این تغییر خواهید داشت.
تنظیمات SSID در برخی مودم‌ها
پنهان کردن SSID
به‌‎آسانی می‌توانید SSID خود را پنهان کنید. یک گزینه برای این کار در پنل مدیریت مودم وجود دارد معمولا به نام Visibility Status یا Hide SSID یا SSID Broadcast و .. ؛ مخفی کردن SSID اغلب بسیار آسان و در حد برداشتن تیک یک گزینه است؛ اما اتصال به شبکه با SSID پنهان کمی متفاوت خواهد بود.
اتصال به شبکه‌ی WiFi با SSID مخفی هم کار آسانی است.
اتصال به شبکه‌ی مخفی در ویندوز ۱۰
با کلیک روی آیکون WiFi اگر یک شبکه مخفی در محدوده وجود داشته باشد، گزینه‌ی ‘Hidden Network’ را در لیست شبکه های موجود مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید. از شما خواسته می‌شود که نام شبکه و رمز عبور را وارد کنید؛ این قسمت یکی از موارد نادری است که در آن نیاز به دانستن SSID دارید و باید حروف بزرگ و کوچک و فاصله‌ها را دقیقا به یاد بیاورید.

اتصال به شبکه‌ی مخفی در ویندوز ۷، ۸، ۸.۱ و ۱۰
می‌توانید از طریق کنترل پنل هم به یک شبکه مخفی متصل شوید، فایل اکسپلورر را باز و در نوار بالایی، آدرس زیر را کپی کنید:
Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Center
روی گزینه‌ی ‘Set up a new connection or network’ کلیک کنید و در پنجره جدید گزینه‌ی ‘select Manually connect to a network‘ را انتخاب کنید.
در صفحه جدید نام و رمز عبور شبکه را وارد کنید تا به‌راحتی به آن متصل شوید.
اتصال به شبکه‌ی مخفی در macOS
در macOS، اتصال به شبکه با SSID پنهان بسیار ساده‌تر است؛ با کلیک روی آیکون وای‌فای در نوار منو، گزینه‌ی ‘Join the other network’ را انتخاب کنید.
نام شبکه و گذرواژه آن را در پنجره‌ای که باز می‌شود وارد کنید و به شبکه متصل شوید.
مخفی کردن نام وای‌فای از جمله اقدامات اولیه‌ای است که تا حدی می‌توند امنیت سیستم و شبکه‌ی شما را بالا ببرد؛ اما نمی‌تواند کاملا از دسترس همه خارج شود. با این حال انجام این کار از همواره قابل شناسایی بودن شبکه بهتر خواهد بود.

نظرات بسته شده است.