پرینترهای سه بعدی خورشیدی: راهکاری سالم برای مشکل زباله‌های پلاستیکی

پژوهشگران موفق به توسعه‌ی اولین فناوری جهان شدند که قادر به چاپ تجهیزات و قطعات ضروری سیستم‌های آب‌رسانی به وسیله‌ی پلاستیک‌های دور ریختنی است.
پژوهشگران به‌تازگی از پرینترهای سه‌بعدی خورشیدی، برای بازیابی زباله‌های پلاستیکی بهره برده‌اند. این راهکار جدید، پتانسیل بالایی برای رفع مسئله‌ی آلودگی زیست‌محیطی ناشی از پلاستیک دارد.
پرینترهای سه ‌بعدی اخیرا با موفقیت در جزایر سلیمان آزمایش شده‌اند. پژوهشگران دانشگاه دایکین با همکاری موسسه‌ی بین‌المللی پلن استرالیا، طی ۱۲ ماه اخیر، موفق به توسعه‌ی اولین فناوری جهان شدند که قادر به چاپ تجهیزات و قطعات ضروری سیستم‌های آب‌رسانی به وسیله‌ی پلاستیک‌های دور ریختنی است.
پژوهشگران توانستند با وجود باران‌های فصلی و بارندگی‌های شدید در جزایر سلیمان، پرینترهای سه‌بعدی خورشیدی خود را آزمایش کنند. این پژوهشگران پلاستیک‌های زباله، پلاستیک‌های سخت و نرم از قبیل کیبورد کامپیوتر، قوطی‌های جری (محفظه‌های بزرگ پلاستیکی مخصوص ذخیره آب)، کارتریج پرینتر و غیره را به‌وسیله‌ی پرینتر سه‌بعدی خود به رشته‌های پلاستیکی تبدیل کردند.
پژوهشگران این تیم در سفر خود با کمک داوطلبان محلی، نواحی نشت آب در سیستم‌های تامین آب آشامیدنی را شناسایی کردند و بعد از اندازه‌گیری لوله‌ها و شیرآلات، با استفاده پرینترهای سه‌بعدی قطعات جایگزینی از جنس پلاستیک سخت طراحی کردند. این پژوهشگران همچنین از پلاستیک‌های نرم برای برطرف کردن نشتی شیرآلات استفاده کردند. دکتر مظهر محمد، یکی از پژوهشگران ارشد دانشکده مهندسی دانشگاه دایکین، از برنامه‌ای که در این سفر انجام شده به‌عنوان چاپ سه‌بعدی حداکثری یاد کرده است.
مظهر محمد، گفت: خارج از شدن آزمایشگاه و آزمایش تجهیزات در دل جنگل‌های بارانی فوق‌العاده بود. باور داریم که اگر بتوانیم چنین کاری را در اینجا (جزایر سلیمان) انجام دهیم، قطعا در همه جا می‌توانیم کارهای مشابهی انجام دهیم. در بخشی از جزایر سلیمان که از آن بازدید کردیم، نیازمندیهای قابل‌توجهی در زمینه‌ی قطعات و تجهیزات زیرساختی بهداشتی وجود داشت. ما لوله‌های فرسوده‌ی زیادی تقریبا در همه جا دیدیم که با تیوب‌های پلاستیکی خودروها، چوب بامبو و پارچه بسته شده بودند. برخی شیرآلات به‌قدری نشتی داشتند که هر چند دقیقه یک بار به‌اندازه‌ی یک سطل، آب آنها چکه می‌کرد. در جزایر سلیمان متوجه شدیم که می‌توانیم از پلاستیک‌های بازیابی شده برای کاربردهای دیگری از جواهرسازی تا بافندگی و حتی چمن‌زنی استفاده کنیم. به‌باور من، توانستیم کاربردی جدید برای زباله‌های پلاستیکی پیدا کنیم.
تام رانکین، مدیر بخش آب، فاضلاب و بهداشت موسسه بین‌المللی پلن استرالیا، گفت که کاربردهای بالقوه فناوری‌هایی که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، نامحدود است. پژوهشگران موفق به‌توسعه‌ی اولین فناوری جهان شدند که قادر به چاپ تجهیزات و قطعات ضروری سیستم‌های آب‌رسانی به وسیله‌ی پلاستیک‌های دور ریختنی است. پیدا کردن وسایل مفید برای بازیافت در همه جا، موضوعی پراهمیت است، خصوصا در مکان‌هایی مانند هونیارا (کشور جزایر سلیمان) که ضایعات پلاستیکی به‌طور فراینده‌ای در حال افزایش است و مدیریت در سطح بسیار پایینی است. در خیابان‌های هونیارا، پلاستیک‌ها در همه جا دیده می‌شوند که باعث آب‌گرفتگی معابر و سپس جاری شدن (زباله‌ها) به دریا و مرگ آبزیان می‌شوند. هدف ما تبدیل پلاستیک به قطعات و لوازم قابل استفاده‌ای بود که به آن دست یافتیم.

نظرات بسته شده است.